До 26-ї річниці першого рейсу авіакомпанії МАУ пропонуємо згадати історію найбільшого авіаперевізника в історії України.

Авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» (скорочено – МАУ) була створена 1 жовтня 1992 року, як відокремлений підрозділ державної авіакомпанії «Авіалінії України». Англійською мовою назва материнської авіакомпанії звучала, як «Air Ukraine», відповідно дочірня компанія отримала ім’я «Air Ukraine International». Саме з перших літер цієї назви AUI і утворено реєстраційний код авіакомпанії МАУ в Міжнародній організації цивільної авіації – ICAO. Базовим аеропортом став і залишається до цього часу – міжнародний аеропорт Бориспіль.

Засновниками МАУ були Асоціація цивільної авіації України та найбільша ірландська лізингова компанія Guinness Peat Aviation (GPA). Керівником нової авіакомпанії став Валерій Назаренко. Цікавий факт, що серед засновників GPA у 1975 році був Тоні Раян, на той час топ-менеджер авіакомпанії Aer Lingus, що пізніше став співзасновником лоукостера Ryanair, який отримав назву від прізвища Раяна.

Перші кроки розвитку у буремні 1990-ті

2 листопада 1992 року МАУ отримала в лізинг від GPA свій перший літак – Boeing 737-400 на 170 крісел під реєстраційним номером UR-GAA. 13 листопада того ж року флот МАУ поповнився ще одним Boeing 737-400 з номером UR-GAB. Обидва літаки були абсолютно новими і прилетіли прямо з фабрики Boeing, що знаходиться в американському місті Рентон, поблизу Сіетла.

Перший Boeing 737-400 авіакомпанії МАУ з номером UR-GAA. © Flickr/shaun_connor

Перший рейс нової авіакомпанії був виконаний по маршруту Київ-Лондон-Київ 25 листопада 1992 року. Саме ця дата вважається днем народження авіакомпанії МАУ. З самого початку «Міжнародні Авіалінії України» здійснювали свої рейси на літаках сімейства Boeing 737, ставши, таким чином, першим в СНД експлуатантом авіалайнерів цього типу. Наступними після Лондона пунктами призначення стали Франкфурт та Париж. У березні 1993 року маршрутна мережа МАУ охоплювала також Амстердам, Берлін, Брюссель, Мілан, Мюнхен і Відень. Також у 1993 році МАУ очолив новий директор – Віталій Потемський.

В умовах складної економічної ситуації в Україні наприкінці 1994-го – початку 1995-го року МАУ відмовилася від цих літаків, взявши в лізинг у GPA більш дешеві і старіші Boeing 737-200, що отримали реєстраційні номери UR-GAC та UR-GAD. У квітні 1995 року у флоті з’явився також Boeing 737-300 під номером UR-GAE. Цікаво, що UR-GAA і UR-GAB досі працюють у флоті невеликої іспанської авіакомпанії Swiftair, але їх конвертували у вантажні літаки.

Boeing 737-200 авіакомпанії МАУ з номером UR-GAC в аеропорту Франкфурта. © Flickr/antonov22

У 1994 році з фюзеляжів літаків прибрали приставку «Air» і назва авіакомпанії МАУ англійською змінилася на «Ukraine International». З середини 1990-х за авіакомпанією остаточно закріпилася сучасна назва – Ukraine International Airlines (Міжнародні авіалінії України), а на літаках досі пишуть Ukraine International. У 1997 році змінився також логотип на хвості. Замість стилізованого тризуба-сокола, що нагадував державний герб України і підкреслював спорідненість з авіакомпанією “Авіалінії України” (Air Ukraine), в хвостовому кільці з’явилося стилізоване зображення сокола. Ця символіка зберігається і донині.

Спочатку авіакомпанія МАУ створювалася як державний перевізник з невеликою часткою іноземних інвестицій – близько 7%, переважна частка яких належала ірландській лізинговій компанії Guinness Peat Aviation. У 1996 році частка держави знизилася до 61,6% в зв’язку з продажем частини акцій авіакомпаніям Austrian Airlines і SwissAir.

Boeing 737-300 «Мауглі» з новим логотипом авіакомпанії МАУ на хвості. © Flickr/Lukasz Wroblewski

У квітні 1999 року МАУ отримала новий літак Boeing 737-300, виготовлений на замовлення авіакомпанії. Літаку було присвоєно реєстраційний номер UR-GAH і власне ім’я «Мауглі», яке обирали на загальноукраїнському конкурсі. Автором ідеї виявився Євген Родіонов, 13-річний школяр з Чернігова. Стилізоване зображення Мауглі розмістили на фюзеляжі під кабіною пілотів.

2000-ні роки – період становлення МАУ

Поява нового літака ознаменувала собою розвиток авіакомпанії і вихід української авіації з кризи 1990-х. МАУ стала першою в СНД авіакомпанією, що отримала Boeing 737-300 прямо з заводу. У червні 2001 року літак Boeing 737-300 «Мауглі» перевозив Папу Римського Івана Павла ІІ з Києва у Львів під час його офіційного візиту в Україну, а потім зі Львова до Італії. У флоті МАУ «Мауглі» літав аж до жовтня 2017 року.

Після припинення польотів «Air Ukraine» у 2002 році, «Міжнародні Авіалінії України» фактично виконують представницьку функцію, і стали по суті національним авіаперевізником України. З 2004 року і понині авіакомпанію МАУ очолює Юрій Мірошніков.

Вантажний літак Boeing 737-300SF авіакомпанії МАУ. © Flickr/Maarten Visser

9 липня 2008 року авіакомпанія МАУ першою в Україні почала експлуатацію вантажного літака західного виробництва Boeing 737-300SF з реєстраційним номером UR-FAA, який виконав свій перший рейс за маршрутом Київ-Відень-Київ. Вантажний відсік літака, що був оснащений приладами для комплектування вантажів (Unit Load Device – ULD), відповідав всім стандартам міжнародних вантажних перевезень. Загальна вантажопідйомність літака склала 20 тон.

Перший Boeing 737-800 у флоті МАУ. © Flickr/Graham Bath

24 липня 2009 року флот авіакомпанії поповнився першим Boeing 737-800 «Next Generation», який пройшов офіційну процедуру реєстрації в Україні та отримав реєстраційний номер UR-PSA. З того часу кількість Boeing 737 NG у флоті МАУ постійно зростала і на кінець 2018 року складає 30 авіалайнерів. Натомість Boeing 737 покоління Classic вже повністю виведені з експлуатації.

Розвиток у 2010-х після приватизації

У квітні 2011 року відбулася повна приватизація авіакомпанії МАУ. Фонд держмайна продав весь пакет акцій, що належав державі. На той момент акціонерами компанії, окрім ФДМУ були: Austrian Airlines (22,52 %), ЄБРР (9,93 %) і українська Capital Investment Project, яка у 2008 році викупила частку 5,97% у ірландської AerCap Ireland Limited (колишня Guinness Peat Aviation). Новими власниками МАУ стали компанії «Capital Investment Project» та кіпрська «Онтобет промоушнз лімітед», яку пов’язують з бізнесменом Ігорем Коломойським. Після приватизації Головою Наглядової ради МАУ стає Арон Майберг.

Український літак Антонов Ан-148 у флоті МАУ. © Flickr/Aero Icarus

У 2012 році МАУ на своїх маршрутах розпочала використання трьох літаків Антонов Ан-148 українського виробництва, з реєстраційними номерами UR-NTA, UR-NTC та UR-NTD. В кінці 2013 року авіаперевізник зняв авіалайнери з своїх ліній, через економічну недоцільність. Уряд передав три Ан-148 ДП “Антонов” і державному авіапідприємству “Україна”, яке перевозить президента країни і чиновників. Замість літаків Антонова, авіакомпанія МАУ з 2013 року на близькомагістральних маршрутах використовує п’ять нових авіалайнерів Embraer ERJ-190.

Позиція МАУ на українському ринку авіаперевезень сильно змінилася після 2012 року. Причому, головна зміна була пов’язана з банкрутством конкурента – “Аеросвіту”. Якщо в 2010-2011 роках частка авіакомпанії становила близько 28%, то в 2013 році (після банкрутства “Аеросвіту“) вона зросла до 54%. У наступні роки частка авіакомпанії продовжувала зростати на тлі відходу інших авіакомпаній з України. У 2014 році частка МАУ досягла 56,9%, в 2015 році – 76%, в 2016 році – близько 73%.

Перший широкофюзеляжний літак МАУ – Boeing 767-300ER. © Flickr/cv880m

Свій перший далекомагістральний рейс авіакомпанія МАУ виконала 9 грудня 2013 року за маршрутом Київ-Бангкок на широкофюзеляжному авіалайнері Boeing 767-300ER. Другим, 25 квітня 2014 року, став напрямок з Києва до Нью-Йорка. Таким чином, було відновлено пряме повітряне сполучення між Україною та США призупинене після банкрутства Аеросвіту. Третім далекомагістральним напрямком, у 2015 році, стало відкриття авіаційного сполучення з Пекіном.

Boeing 777 та плани на майбутнє

Подальший розвиток далекомагістральних маршрутів пов’язаний з отриманням на початку 2018 року першого в Україні авіалайнера Boeing 777-200ER, що отримав реєстраційний номер UR-GOA. Всього у 2018 році флот МАУ поповнився трьома літаками такого типу з сучасним салоном в 3-класному компонуванні. Це значно покращило якість польотів на довгих рейсах, особливо для пасажирів бізнес-класу.

Перший Boeing 777-200ER авіакомпанії МАУ. © Vitaliy Trubnykov

16 листопада 2018 року, авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» перевезла свого 50-мільйонного пасажира. Ним став юний Міхаель Осипчук, який вирушив з Києва до Парижа рейсом PS127.

На тлі бурхливого зростання авіаперевезень в Україні, на 2019 рік МАУ планує подальше збільшення флоту одночасно з його оновленням. Зокрема весною 2019-го очікується придбання першого авіалайнера нового покоління Boeing 737 MAX.

Віталій Трубников

Будьте в курсі усіх авіаційних новин, акцій та розпродажів:

Підпишіться на нашу сторінку у Фейсбук чи Instagram або отримуйте сповіщення про акції використовуючи Твіттер або читайте наш канал у Telegram!

Завантажити більше пов'язаних статтей